Skriftlige aftaler også en fordel for håmdværkere

Skriftlige aftaler

Håndværkets Ankenævn

Undgå klager med klare, skriftlige aftaler

”Klare, detaljerede aftaler på skrift er rigtig gode for både forbruger og håndværker. Det kan fjerne misforståelser og efterfølgende klagesager,” siger souschef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Susanne Aamann.

Hver fjerde forbruger får ikke lavet en skriftlig aftale om håndværksopgaver til en værdi mellem 10.000 kroner og 100.000 kroner. Det viser en rundspørge, som analyseinstituttet Wilke har gennemført for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Blandt de 1.160 adspurgte har 400 personer fået løst opgaver i den størrelsesorden inden for de seneste to år.

Som håndværker risikerer man også at miste penge, hvis aftalen ikke er præciseret på skrift.

Og nogle gange går det altså galt. Nogle problemer finder forbrugeren og håndværkeren en fælles løsning på, nogle opgiver de at løse på forhånd og nogle ender som egentlige klagesager. Sidste år modtog Byggeriets Ankenævn og Håndværkets Ankenævn tilsammen omkring 1000 klager. Sekretariatschef i Håndværkets Ankenævn, Tutter Blume, siger:

”Vi får desværre rigtig mange klager fra forbrugere, som ikke har fået en præcis nok skriftlig aftale med håndværkeren. For eksempel har forbrugeren ikke fået aftaler om eventuelle tillægsarbejder på skrift. Det stiller forbrugeren dårligt, fordi forbrugeren ikke kan bevise sin påstand og derfor kan få svært ved at få hele sit krav igennem.”

Det er ikke nok at have aftalen på skrift. Den skal også være så præcis som mulig. For eksempel er en dør ikke bare en dør. Den kan være af massivt træ eller med laminat, den kan leveres med og uden karm, den kan være hængslet til højre eller venstre og så videre.

Skriftlig aftale også fordel for håndværkere

Som håndværker risikerer man også at miste penge, hvis aftalen ikke er præciseret på skrift. For eksempel hvis opstår uenighed, og forbrugeren vælger at afvise at betale for arbejdet, som håndværkeren har udført, men ikke kan dokumentere er aftalt.

"Hvis man er raget uklar med sin kunde, fordi man ikke har fået aftalt tilstrækkelig klart, så bliver alting svært derfra. For hvis forbrugerne skal lukke dig som håndværker ind i deres hjem, så handler det også om god kemi," udtaler Louise Krath Jensen til DR.

Hun tilføjer desuden, at der kan være penge at tjene for håndværkeren, hvis der er styr på aftalerne.

"Bare det at håndtere en konflikt. Alene den tid der går med at komme overens med en kunde, der ikke er tilfreds, går fra ens forretning."

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har i samarbejde med Byggeriets Ankenævn og Håndværkets Ankenævn udarbejdet forbrugerinformation om blandt andet aftaler med håndværkere, klager over håndværkere og gode råd til indhentning af tilbud og udformning af kontrakt. Det hele findes på den offentlige forbrugerportal forbrug.dk

Håndværkets Ankenævn er et privat, godkendt ankenævn. Nævnet behandler klager fra forbrugere, og er oprettet af SMVdanmark på vegne af Arbejdsgiverne, Danske Malermestre, Danske Snedker- og Tømrermestre, Danske Anlægsgartnere og Kristelig Arbejdsgiverforening. 

I forhold til Arbejdsgivernes medlemsvirksomheder behandler nævnet klager over el-, vvs- og bygningssmedearbejde hos private kunder. Læs mere her.

Følg os her:    

Som medlem af Arbejdsgiverne er din virksomhed omfattet af Håndværkergaranti, når I arbejder for private.

Læs mere her.

Kontakt

Amalie Klitgaard

Pressemedarbejder
Amalie Klitgaard
Telefon: 2070 0135
akl@arbejdsgiverne.dk