Steen Hoeck Klausen

Virksomhederne har også et ansvar

Rekruttering af nye medarbejdere er en udfordring i mange virksomheder. Der er for få emner at vælge imellem. Det bunder i, at der ikke er nok unge der vælger en erhvervsuddannelse eller en videregående uddannelse, som retter sig mod installationsbranchen. Og det mærker virksomhederne, når de skal finde nye medarbejdere.

Der bliver gjort meget uddannelsespolitisk. Efter at det er gået op for alle, at vi kommer til at mangle 30.000 håndværkere om bare fem år, er der kommet øget fokus på at få fortælle de unge i folkeskolen, at der er andre muligheder end gymnasiet. Eksempelvis at man med en erhvervsuddannelse har gode udsigter til beskæftigelse og gode chancer for at blive selvstændig og starte sit eget. 

Den sag har Arbejdsgiverne jævnligt talt i medierne de senere år. Politisk er der også kommet skred i det – ikke mindst med store begivenheder som DM i Skills, der får en pæn opmærksomhed i medierne og som undervisningsminister Christine Antorini (S) er med til at kaste glimmer over. Virksomhederne står altså ikke alene med opgaven. 

Men det hele kan ikke kun hvile på et mere erhvervsvenligt fokus i uddannelsessystemet og politisk bevågenhed. Virksomhederne har også et ansvar. De skal gøre det attraktivt for de unge at arbejde i deres virksomheder. De skal sælge deres branche og virksomhed rigtigt. De unge har ambitioner og vil have spændende arbejdsopgaver. Men de kommer også med en masse kompetencer. Det bør man udnytte. 

Jeg ser ofte hvordan, at de virksomheder der tør give ansvar fra sig, også er dem der klarer sig bedst. Som mester skal man lære at uddelegere ansvar til sine svende. Man skal opkvalificere dem og turde give ansvar fra sig. Her handler det også om at erkende, hvad man er god til - eller mindre god til – og ikke løbe efter alt selv. 

De unge har lært at tænke mere selvstændigt. Det skal man ikke være intimideret af, men udnytte til virksomhedens fordel. Man skal give dem ansvar. Det giver mesteren mere overskud til at skaffe opgaver og tegne de mere langstrakte linjer. Samtidig giver det mere engagerede og motiverede medarbejdere. 

Det er fristende bare at gøre, som man altid har gjort. Men hvis vi skal sikre en bedre rekruttering i fremtiden er virksomhederne også nødt til generelt at arbejde på at gøre branchen mere tillokkende.

Af Steen Hoeck Klausen, branchechef