Lise Daldorph

SMV'erne kunne flytte mere i dansk økonomi

Danmark er kendetegnet af fagligt dygtige og flittige smv’ere. Vi ved, at de bidrager anseeligt til BNP og eksport, så derfor er der grund til at hylde dem. Men vi ved også, at lige så snart det ikke handler om faglighed og produktion, så mister en del af dem både interesse og fokus. Mange lægger ingen planer for virksomhedens fremtid, og har ingen visioner for virksomheden. 

De betragter hverken ledelse eller strategi, som en særlig afgørende discipliner. De lever stille og godt, men oplever ingen, eller kun sparsom vækst. Der ligger masser af innovation og produktudvikling hos mange af den slags virksomheder - som desværre aldrig kommer uden for matriklen. De har det nemlig svært med de processer, der ligger udenfor værksted og produktionshal. Konsekvensen er et tab for dansk økonomi.  

Men hvad nu hvis smv’ere fokuserede mere på visioner, ledelse og strategi og arbejdede målrettet med at bringe sig selv fremad?  Vi ved jo, at de virksomheder, der har det fokus, har lettere ved at vokse sig store, og hurtigere oplever vækst. Så hvis SMV’erne kunne løftes bare en lille smule på dette felt, ville Danmark sandsynligvis profitere af det.

Men hvis det var så simpelt - hvorfor er det så, så svært? I Arbejdsgiverne ved vi godt, at mange af smv’erne ganske udmærket selv er klar over, hvor skoen trykker. Det er for det første svært at afgive magt. Men det handler også om, at det er svært at finde de rigtige personer til at hjælpe sig med opgaven. Ligesom det er svært at finde penge til strategier og fremtidsplaner - der først giver synligt afkast efter noget tid. Særligt når de fleste smv’er oplever, at banken mildest ikke er særlig velvillige til at finansiere noget som helst.    

Generelt i Danmark, ved man da også godt hvordan, at tingene hænger sammen. Derfor er der masser af velmenende offentlige projekter, der netop skal hjælpe SMV’erne over denne hurdle. Der er mange der gerne vil lære smv’erne at lave visioner, strategier og fremtidsplaner. Det er ikke det, der mangler. Problemet er, at det er svært at navigere i alle tilbuddene, og her har virksomhederne brug for meget enklere regler og overskuelighed. 

Jeg har selv prøvet at søge penge til et projekt. Her mødte vi hurtigt en mur af spidsfindige krav og masser af dokumentation, som virksomhederne typisk har svært ved at opfylde. Resultatet er, at rigtig megen tid og mange penge går fra det, som pengene egentlig var beregnet på - nemlig virksomhederne. Det må vi da kunne gøre bedre. Så de tiltænkte penge faktisk kommer ud og arbejde i virksomhederne og er med til at skabe vækst i dansk økonomi. 

Af Lise Daldorph, afdelingsleder for eksport og internationalisering