Brandslukker mod krise

Hurtig reaktion kan afværge din virksomheds konkurs

Ser man ikke problemerne for sin virksomhed i tide, bliver det ofte årsagen til en konkurs, advarer Mikael Tipsmark, der er branchechef for industri i Arbejdsgiverne. En ny analyse fra organisationen Early Warning viser også en entydig sammenhæng mellem virksomheders evne til at se problemer i øjnene og chancerne for at overleve en krise.

Mange virksomheder kender det alt for godt. Der er sorte skyer i horisonten. Men alligevel gør man ikke nok. Det kan være grænseoverskridende at erkende og handle.
Men evnen til at kunne lige præcis det, kan være med til at afgøre om en virksomhed kommer igennem en krise eller om den dør. 

Mikael Tipsmark, der er branchechef for industri i Arbejdsgiverne ser det jævnligt. 
- Inden for den seneste tid har vi rådgivet otte virksomheder, som allerede var i en økonomisk krise eller på vej ud af én. To af dem henvendte sig først, da banken havde lukket for kreditterne – og så kan vi ikke gøre noget. De sidste seks henvendte sig tidligere i forløbet og har fået hjælp af en frivillig rådgiver fra Early Warning, siger han.

Det billede bliver endnu tydeligere, når man ser på en ny undersøgelse fra organisationen Early Warning blandt 1023 virksomheder, som har været igennem et rådgivningsforløb med Early Warning for virksomheder i krise. 38 procent af respondenterne vurderer selv, at de reagerede i tide på de problemer, deres virksomhed var i, mens 41 procent erkender, at de så krisen for sent.

Dykker man ned i tallene, er der entydig sammenhæng mellem evnen til at erkende problemerne og virksomhedens skæbne. Blandt de virksomheder, som er overlevet en krise, vurderer 81 procent, at de har reageret i tide. Blandt dem, som er gået konkurs, er det kun 12 procent, som bagefter selv mener, at de så problemerne i tide.

- Jeg er overrasket over at se en så entydig sammenhæng. Vi har altid opfordret de virksomheder, vi er i kontakt med, til at komme så tidligt som muligt, og vores erfaring er, at jo tidligere, vi kommer ind i et forløb, jo større er chancerne for, at vi kan hjælpe. Vores analyse viser billedet endnu klarere, end jeg havde forventet, siger Svend Røge, national leder for Early Warning.

Derfor lyder opfordringen fra Mikael Tipsmark, at man tager kontakt til Arbejdsgiverne, så snart man fornemmer, at der lurer problemer i horisonten.
- Vi vil kunne tage den første snak for derved at kunne hjælpe dig videre, så din virksomhed forhåbentlig kan undgå et konkurs dekret, siger Mikael Tipsmark.

Kontakt

Ansvarshavende redaktør
Jan V. Kristensen
Telefon: 2160 6929
jak@arbejdsgiverne.dk

Kontakt

Branchechef, industri
Mikael Tipsmark
Telefon: 6617 3333
Direkte: 6317 3390
mti@arbejdsgiverne.dk