Mobilmast

Mobildækningen vil være hullet som en ost de næste seks år

Virksomheder og borgere i udkants Danmark kan godt væbne sig med tålmodighed. Regeringens længe ventede vækstplan for digitalisering i Danmark er netop kommet, og den viser, at regeringen tilsyneladende ikke tager den dårlige mobildækning alvorligt – selvom alt peger i retning af, at det er med til lægge en dæmper på væksten, hvor der er allermest brug for den.  

2,1 millioner danskere anvender i dag dagligt deres mobiltelefon til internetadgang. Men 315 af landets 586 postnumre må nøjes med en decideret ringe dækningsgrad med det mobile bredbånd, viser Erhvervsstyrelsens egen kortlægning fra sidste år.    

Det giver mange virksomheder problemer med almindelige dagligdags opgaver. Mobiltelefonen er blevet et arbejdsredskab, som mange bruger til eksempelvis fakturering direkte hos kunden, billeddokumentation og videovejledninger. Når man ikke kan anvende disse værktøjer, er det med til at gøre det besværligt at drive virksomhed i landområderne, hvor der virkelig er brug for vækst og arbejdspladser.  

Desværre viser planen, at regeringens løsning på området ligger seks år ude i fremtiden. Først i 2020 sker der noget. Her vil man bruge 700 MHz-frekvensbåndet, som i dag anvendes til udsendelse af antenne-tv, til at opnå bedre dækning for mobilt bredbånd. Med den løsning er man nødt til at vente på, da de nuværende tilladelser til antenne-tv-distributørerne udløber i april 2020.

Der er ingen tvivl om, at det vil være en gevinst for samfundet at sikre bedre mobilt bredbånd. Rambøll har i en ny rapport udarbejdet for Erhvervs- og Vækstministeriet anslået, at der samlet set kan være en positiv effekt på mellem 0,7 og 1,7 milliarder kroner for samfundet over en tiårig periode ved at anvende 700 MHz-frekvensbåndet til mobilt bredbånd. Helt ærligt, er det rimeligt at lade borgere og virksomheder i udkants Danmark vente seks år på den vækstindsprøjtning?

Af Steen Hoeck Klausen, erhvervsudviklingschef i Arbejdsgiverne