Fem gode råd: Sådan kommer du i gang med eksport

Lise Daldorph, afdelingsleder for eksport og internationalisering, har samlet fem af de vigtigste råd til dig, der ønsker at starte op med eksport. Læs dem her:

  1. Undersøg markedet
    Start med at besøge en messe, så du får indblik i branchen og kulturen. Vurdér konkurrenter og eventuelle kunder i forhold til din virksomhed. Hvordan passer du umiddelbart ind på markedet?
  2. Hjemmeside
    Eksportkunder vil undersøge, hvad de kan finde om dig. Sørg for, at din hjemmeside fremstår informativ, relevant og professionel.
  3. Tal så vidt muligt landets sprog
    Det er en fordel, hvis du taler kundens sprog - eller som minimum tysk eller engelsk. Du skal altid kunne tale tysk, hvis du vil handle med tysktalende lande.
  4. Kultur og normer
    Mange tillægger sjældent eksportlandets kultur og normer den store betydning. Dog er forståelse for andres kultur og normer tegn på respekt og situationsfornemmelse. Jo stærkere du er i kundens kultur, jo større vilje vil der være til at handle med dig.
  5. Personlig kontakt
    Salg handler om tryghed. Også hos dine eksportkunder. Sørg for at besøge kunderne oftere, end du umiddelbart tror er nødvendigt. Jo bedre du er til at skabe personlig relation til din kunde, jo større er kundens motivation til at handle med dig.  

Ønsker du yderligere hjælp og vejledning, så kig på siderne om eksport her. Alle medlemmer er naturligvis velkomne til at kontakte os direkte for en snak om mulighederne for at få lavet et konkret eksport-tjek.

Er du ikke medlem, kan du blive det - læs mere her.

Følg os her:    

Kontakt

Afdelingsleder, eksport og internationalisering
Lise Daldorph
Telefon: 6617 3333
Direkte: 6317 3368 
Lda@arbejdsgiverne.dk