Mikael Tipsmark

Mikael Tipsmark, branchechef for industri

Skal det være din idé, der overlever? - så kræver det rigelig kapital

Har du et nyt produkt, du gerne vil have på markedet, er det vigtigt med en egenkapital, som er stærk nok - ellers kan du hurtigt udvikle dig ihjel. Her siger en god tommelfingerregel, at det kræver fem gange så meget kapital, at få dit produkt ud over rampen, som det har kostet af udvikle det. 

De mange udgifter går blandt andet til marketing, salg, ansættelser, anskaffelse af maskiner, fremstilling af prototyper og faste omkostninger. Har du ikke de nødvendige ressourcer, risikerer du at løbe tør for penge, inden du kan nå at få et overskud.

Heldigvis er der muligheder. Den mest omlagte er at finde nogen at dele risikoen med. Her kan man finde en anden virksomhed, der kan indskyde kapital eller som har komplementære produkter til samme marked. Sammen kan man eksempelvis lave et fælles salgsselskab eller dele en sælger.

Du kan også prøve dig hos én af de såkaldte business-angels, som er en pengestærk person, der eksempelvis har solgt en virksomhed, og gerne tager en chance med en virksomhed, hvis de kan se potentialet. De kan købe aktier eller anparter i din virksomhed og stiller deres viden og netværk til rådighed. De kræver normalt en bestyrelsespost eller stor indflydelse i virksomheden.

Der er også mezzanin-kapital, som er en form for finansieringsplan, der kombinerer lån fra investorer med aktiekapital. Her kan din virksomhed betale tilbage i aktier, hvis den ikke er i stand til det ellers. Mezzanin-kapital tæller med som egenkapital.

Herudover er der banken, venturekapital og endelig Vækstfonden, som er offentlig støttet, og er sat i verden for at tage risikoer. De er som regel lidt nemmere at snakke med end banken omkring egenkapital. Vækstfonden er de senere år begyndt at give stadig flere lån og garantier. 

Mit budskab er, vær tilstrækkelig velpolstret, før du går ind i store investeringer, så det ikke bliver din virksomhed eller dit projekt, som ender som endnu et lige-ved-og-næsten.

Af Mikael Tipsmark, branchechef for industri i Arbejdsgiverne

Del

"Vi valgte Arbejdsgiverne, fordi det er en "lille" arbejdsgiver- og brancheorganisation. Der er tættere kommunikation og kontakt og derfor hurtigere hjælp, hvis vi har brug for det. Vi føler os som en del af organisationen i stedet for bare at være et medlem."

Læs om medlemskab - klik her
Arne Paulsen, Brdr. Paulsen

Kontakt

Pressemedarbejder
Morten Ravn
Telefon: 2118 0540
mra@arbejdsgiverne.dk