Laerling

Foto: Colourbox

Det handler om at samle folk om det samme bord

Kommunikation kan være en svær ting. Det kan det også i virksomheder. På Syddansk Universitet har man kastet sig over et nyt forskningsprojekt, der skal gøre det lettere.

Det handler om at vide, hvad der driver forretningens udvikling, omkostningerne og hvad der skal til for at nå målene. Et ikke uvæsentligt arbejde. 

Det er Jan Stentoft, professor i supply chain management, der sammen med tre kollegaer har taget fat på arbejdet. Her har de foreløbig konstateret, at der ofte mangler en sammenhæng mellem den kommercielle del af forretningen og operationsdelen. Her drøner salg afsted og lover en hel masse til kunderne uden at tjekke med ”operations” om det, de lover, nu også kan lade sig gøre.

Det er den slags problemer, som forskningsprojektet ”Styrket konkurrencekraft gennem implementering af Sales and Operations Planning” tager hul på i efteråret i et samarbejde med ti virksomheder. Sales and Operations Planning er et værktøj til at samle folk fra alle dele af værdikæden om det samme bord, så de kan blive enige om, hvad der er realistisk. Det er 90 procent mennesker og 10 procent teknik.

I Arbejdsgiverne synes vi, at det er et glimrende initiativ til gavn for både små og store virksomheder. I en større virksomhed er det flere afdelinger, der skal finde en fælles kommunikationsplatform. I mindre virksomheder er det blot flere personer. 

I begge tilfælde kan virksomhederne mangle en synlig, fælles og skriftlig kommunikationsplatform, som gennemgås periodisk, og hvor opgaver uddelegeres til relevante parter med ansvar for handling og tilbagemelding til gruppen. Her sikres virksomheden en transparent kommunikation. Det giver den mest optimale forsyningskæde gennem virksomheden og sikrer, at kunder, leverandører og medarbejdere får klar besked.

Arbejdsgiverne afventer arbejdet på Syddansk Universitet med spænding og vil gerne komme med en opfordring til, at man i projektet husker at bevare et vis fokus på de mindre virksomheder – dem der er flest af i Danmark

Af Henrik Nørskov Hamann Juel, industrikonsulent i Arbejdsgiverne

Del

"Jeg meldte mig ind i Arbejdsgiverne i 1992, og jeg har haft stor glæde af medlemskabet.
Jeg bruger bl.a. det gode netværk, forsikringsordningerne, og så har jeg også fået juridisk støtte ved patentsager."

Læs om medlemskab - klik her
Henning Elkær, Elkær Maskiner

Kontakt

Pressemedarbejder
Morten Ravn
Telefon: 2118 0540
mra@arbejdsgiverne.dk